Cloud storage czyli przechowywanie danych w chmurze a cloud backup czyli proces tworzenia kopii bezpieczeństwa. Dzięki procesom tworzenia kopii danych firmy w wypadku awarii, błędu pracownika lub ataku ransomware możemy szybko odzyskać dane z kopii zapasowej, zapewniając przy tym ciągłość działania firmy.
Cloud storage, realizowany przykładowo przez takie serwisy jak Dropbox czy Google Drive, pozwala na przechowywanie kopii firmowych faktur, umów i dowolnych dokumentów oraz danych w chmurze, a więc poza siedzibą firmy. Jednak nie zabezpiecza to firmowego serwera i komputera wraz ze zgromadzonymi danymi przed awarią, atakiem ransomware oraz błędem ludzkim.
Wykonując backup danych firmowych powstałą kopię bezpieczeństwa przechowujemy na storage’u. Nie są to jednak kopie wybranych plików czy dokumentów firmowych lecz specjalnie spreparowane pliki kopii bezpieczeństwa, które są zaszyfrowane, przechowywane w paczkach danych w formie pofragmentowanej (chuncks), przez co pozostają „nieczytelne” dla osób trzecich. Backup w chmurze pozwala nam wykonać nie tylko kopie wybranych plików, ale również zabezpieczać całe dyski lub wybrane ich partycje przy pomocy backupu obrazu. W sytuacji, gdy dojdzie do uszkodzenia zbackupowanego dysku twardego w firmowym komputerze, zgromadzone dane oraz aplikacje odtworzymy z kopii bezpieczeństwa.
Podsumowując:
Mylony powszechnie ze sobą cloud backup i cloud storage to dwa zupełnie odmienne pojęcia. Przechowywanie danych w chmurze (cloud storage) to nowoczesna i wygodna alternatywa dla dysku przenośnego lub pendrive’a. Jednak jej utożsamianie z backupem danych w chmurze oraz zabezpieczeniem danych firmowych przed niespodziewanymi zdarzeniami jest olbrzymim nadużyciem.